Onze geschiedenis
Wij zijn een familiebedrijf dat families op de eerste plaats zet. In 1961 verkochten we ons allereerste wipstoeltje. Sindsdien luisteren we naar en leren we van ouders en experts, omdat we essentiële producten voor het ouderschap willen maken die nabijheid stimuleren en elke dag kunnen worden gebruikt en geliefd zijn. Want alles wat we doen, doen we voor toekomstige generaties.
Dit jaar vieren we ons 60-jarig bestaan. Haal samen met ons mooie herinneringen op!

)
1961 – Een merk is geboren
In 1960 was Björn Jakobson in de VS toen hem een idee inviel dat hij maar niet uit z'n hoofd kon krijgen. Terug thuis in Zweden werd zijn idee werkelijkheid toen hij samen met zijn schoonzus Elsa Jakobson een wipstoeltje begon te produceren.

)
1963 – Wipstoeltjes en artsen
In de jaren zestig ging men ervan uit dat baby's op de grond of in hun kinderwagen moesten liggen. Björn nam contact op met kinderartsen en andere specialisten over zijn idee en nadat ze het grondig hadden beoordeeld, werd het concept van een wipstoeltje geboren.

)
1965–Ouders worden
In 1962 ontmoette Björn Lillemor, een textielontwerpster, op een dansavond, en een paar maanden later trouwden ze. Het jonge koppel werd al snel een gezin van vier. Hun kinderen Joakim en Siri werden met een tussenpoos van slechts elf maanden geboren, wat betekende dat het gezin volgens het concept 'twee onder twee' leefde.

)
1964 – Logo en marketing
Björn en Elsa, beide ouders van kleine kinderen, begrepen hoe ze jonge moeders konden bereiken en belangstelling voor hun producten konden wekken. Ze maakten hun eerste logo.

)
1965 – De opblaasbare verschoningsmat
Björn verschoont luiers in een wit overhemd en een stropdas(!). Een vader die luiers verschoonde, was in 1962 een heel ongebruikelijk beeld. Maar Björn en Lillemor vonden de rol van de vader in het leven van een kleine baby altijd al heel belangrijk als hoeksteen van de productontwikkeling en marketing van BabyBjörn.

)
1968 – De slab
Toen hun dochter Lisa klaar was om zelf te gaan eten, waren Björn en Lillemor zo overweldigd door de wilde manier waarop ze het voedsel met haar hele lichaam te lijf ging dat ze onmiddellijk beseften hoe noodzakelijk een stevige, wasbare slab was.

)
1970 – De speelgoedbak
Deze speelgoedbak was een bestseller in de jaren 70, vooral in Duitsland. Hij bood ruimte voor tal van dingen, zelfs kinderen.

)
1973—Dichtbij het hart
Dit was het jaar waarin we onze eerste draagzak lanceerden. Onze inspiratie kwam van de medische gemeenschap, die in die tijd innig contact met kleine baby's sterk stimuleerde. De draagzak kreeg de naam Close to Heart en Björn beschreef zijn eigen ervaring met het dragen van zijn dochter Josefin dicht bij zijn hart: "Het was alsof ik op wolken liep."

)
Luiers verschonen in de jaren 70
Voorzieningen voor het verschonen van baby's maken al tientallen jaren deel uit van het assortiment. Deze tas kon worden veranderd in een verschoningsmat en was lange tijd heel populair.

)
De versie van het wipstoeltje uit de jaren 80
Deze jonge heren waren te zien in een campagne over duurzaamheid en producten die generaties lang meegaan.

)
Luiertassen uit de jaren 80
Onze luiertassen waren heel populair en verschenen in de loop der jaren in tal van vormen. Dit is een van de meer kleurrijke, natuurlijk ontworpen door Lillemor.

)
Populair reisbedje uit de jaren 80
Ons houten reisbedje veroverde de harten van veel gezinnen en bleef daar lange tijd. Hij voelt vrij zwaar aan als je het vergelijkt met de versie van vandaag.

)
1985 – Gek op kleuren
De jaren 80 waren een explosie van kleuren en patronen, waar wij zeker baat bij hadden. Dit was het vakantieverkoopconcept van Lillemor.

)
Vaders in de reclame in de jaren 80
Lillemor was ervan overtuigd dat vaders al vroeg deel moesten uitmaken van het marketingmateriaal, wat veel distributeurs en partners in het buitenland schokkend vonden.

)
Denimdesign in de jaren 80
Deze luiertas werd erg populair bij ouders. Ons logistieke centrum is sinds de oprichting van ons bedrijf gevestigd in Småland, Zweden. Vele fotoshoots vonden plaats in de buurt, deze vond plaats in de jaren 80.

)
1991 – De klassieke draagzak
Hoewel de draagzak Close to Heart heel populair was, wilden Björn en Lillemor een draagzak maken die gemakkelijker om en af te doen was. In 1991 lanceerden we Draagzak Original, met een optie met het gezicht naar voren en een chique marineblauw ontwerp. De verkoop groeide explosief en het merk begon nieuwe consumenten te vinden in andere delen van de wereld.

)
1994 – Introductie van een nieuwe kleur in de branche
Toen Harpers' Bazaar een modieus zwart-wit exemplaar van de marineblauwe Draagzak Original maakte, belden veel mensen op om de 'zwarte' draagzak te kopen. Zelfs Lillemor, met haar klassieke modeprints een pionier in de babywereld, aarzelde om een babyproduct in het zwart te maken. Maar omdat de reacties overweldigend positief waren, creëerde ze al snel een draagzak in strak zwart – en sindsdien is het een iconisch product.

)
1997 – Klassieke ontwerpen...
Het was Lillemor's specialiteit geworden om klassieke modeprints zoals tartan, gingham en krijtstreep te combineren met de stijl en outfits van ouders. Om de een of andere reden is dit klassieke harlekijnpatroon nooit een klassieker geworden.

)
2000 – Nieuwe inspiratie
De familie is sinds de jaren 90 tien kleinkinderen rijker geworden en met hen kwamen nieuwe productideeën. Lillemor en Björn bestempelen hun kleinkinderen als 'het toetje in hun leven.'

)
2005 –Tijd voor het potje
Potjes maken al sinds de jaren 60 deel uit van het assortiment. Ze zijn er in verschillende vormen en kleuren, en in de jaren 70 hadden we zelfs een doorzichtig potje, speciaal gemaakt voor kinderdagverblijven. Het is waarschijnlijk geen grote verrassing dat dit geen succes was.

)
2013 – Introductie van Draagzak One
Het dragen van baby's werd steeds populairder en ouders wilden hun baby's langer dragen. Dit resulteerde in Draagzak One en het begin van een reeks nieuwe draagzakken.

)
2017 – #dadstories
Toen de collectie #dadstories in 2017 werd gelanceerd en vaders hun ervaringen deelden, waren er geen geschokte reacties of protesten – alleen liefde en ondersteuning.

)
2019 – Tweede generatie
In 2018 hebben Björn en Lillemor de volledige eigendom overgedragen aan de tweede generatie, die opgroeide met BabyBjörn als 'vijfde broertje'.

)
Info voor de pers
Ben je nieuwsgierig naar onze geschiedenis en wil je meer weten over allerlei belangrijke ontwikkelingen vanaf onze start in 1961 tot nu? Hier lees je onze geschiedenis, van A tot Z.