Winter Cover for Baby Carrier - BabyBjörn

Planeet


Duurzame essentials maken

We zetten ons in om circulaire producten te maken met een duidelijk doel, onberispelijke functionaliteit en een lange levensduur. Producten die kunnen worden doorgegeven en gebruikt door meerdere kinderen.

Hoe krijgen we dat voor elkaar?

BabyBjörn Sustainability goals and ambitions

1.     Tijdloos design

De designs, prints en kleuren van onze producten zijn bewust tijdloos. Dit zorgt ervoor dat onze producten jarenlang relevant en stijlvol blijven en niet verouderen.

 

2.     Robuuste materialen

Op het gebied van duurzaamheid selecteren we hoogwaardige materialen die bestand zijn tegen de slijtage van het dagelijks leven, zodat onze producten lang meegaan.

 

3.     Verstelbare draagzakken

Onze draagzakken zijn ontworpen om zich aan te passen aan en mee te groeien met je baby. Ze zijn moeiteloos verstelbaar voor jou, je partner, vrienden en de rest van de familie. Dankzij deze aanpasbaarheid kunnen meerdere gebruikers dezelfde draagzak nemen en hem eenvoudig aanpassen aan de gewenste pasvorm.

 

In essentie is het onze missie om je niet alleen producten te bieden, maar ook metgezellen op je reis als ouder. Met zorg gemaakt, bedoeld om lang mee te gaan en aanpasbaar aan de heerlijke chaos van het gezinsleven.

Onze producten zijn ontworpen om lang mee te gaan en worden geleverd met een uitgebreide kwaliteitsgarantie. Lees meer.

 

Wist je dat je met een paar eenvoudige stappen de levensduur van je favoriete producten kunt verlengen? Lees onze beste tips!

 

Denk je eraan tweedehands te kopen of te verkopen? Dan moet je hieraan denken. Lees de volledige lijst hier.

Onze voetafdruk

BabyBjörn Sustainability goals and ambitions, footprint

Om onze klimaatvoetafdruk te verkleinen, moeten we precies weten waar we heengaan, nietwaar? In 2022 rolden we onze mouwen op en doken eens diep in onze hele waardeketen. We hebben het broeikasgasprotocol gevolgd en onze uitstoot onderverdeeld in drie hoofdgroepen.

Scope 1: Directe emissies
Deze komen rechtstreeks uit bronnen in ons bezit of onder onze controle, zoals de brandstof die in onze eigen voertuigen of apparatuur op locatie wordt verbrand.

Scope 2: Indirecte emissies van aangekochte energie
Dit omvat de uitstoot die verbonden is aan de energie die we afnemen, zoals elektriciteit, verwarming of koeling. We mogen deze energie dan wel niet zelf opwekken, maar ze maakt nog steeds deel uit van onze algehele impact.

Scope 3: Andere indirecte emissies
Scope 3 is de uitstoot uit de hele waardeketen. Hieronder valt alles van grondstoffen en fabrieksproductie tot transport, detailhandel, productgebruik en zelfs afvalverwijdering. In feite is ongeveer 95% van onze totale emissies afkomstig uit Scope 3.

Sinds 2022 traceren we elk jaar onze gegevens, dus we beschikken nu over de data van drie jaar. We zijn blij dat we niet hebben gekozen voor alleen een basismethode op basis van uitgaven of activiteiten. In plaats daarvan hebben we de extra stap gezet door diep in te gaan op de klimaatimpact van onze leveranciers en gedetailleerde gegevens te verzamelen die 90% van onze leveranciersuitgaven dekken. Dat was een heleboel werk, maar we vinden het de moeite waard om duidelijk in beeld te krijgen waar we de grootste verbeteringen kunnen behalen.

Ons doel

Carbon footprint reduction

Wij leggen de lat hoog: tegen 2030 willen we onze CO2-voetafdruk met 50% verlagen ten opzichte van onze basislijn van 2022. Deze doelstelling is in lijn met de vereiste van het Akkoord van Parijs van de Verenigde Naties om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 °C. We zijn blij te zien dat we al aanzienlijke vorderingen hebben geboekt – onze voetafdruk is al 30% verminderd in vergelijking met onze cijfers van 2022.

 

Voor de toekomst ligt onze grootste uitdaging in het aanpakken van materialen, die goed zijn voor 70% van onze totale klimaatimpact. Veel van de technologieën die we nodig hebben om deze uitdagingen aan te gaan, worden momenteel nog ontwikkeld en zijn nog niet op commerciële schaal beschikbaar. We werken actief samen met onderzoeksinstituten, brancheverenigingen en innovatieve ondernemingen om voorop te blijven lopen. We kijken ernaar uit om de komende jaren veelbelovende pilotprojecten van het lab naar de markt te brengen, zodat we een beroep kunnen doen op nieuwe manieren om onze impact verder te verminderen.

Planet - Our goal + Materials

We noemen hier een paar van onze belangrijkste ingrepen.

 

  • Optimalisatie van productielocaties en transportroutes.

  • Materialen dichter bij de productielocaties inkopen.

  • Luchtvracht alleen gebruiken in onvoorziene en kritieke situaties.

  • Overstappen op hernieuwbare energiebronnen in onze eigen activiteiten en onze leveranciers aanmoedigen om hetzelfde te doen.

  • Onze materiaalstrategie voortdurend bijwerken om nieuwe innovatieve materialen toe te voegen.

  • Het aandeel gerecyclede en hernieuwbare materialen in onze producten en verpakkingen verhogen.

  • Samenwerken met onze leveranciers om de milieu-impact van productie, gebruik en afval te verminderen.

  • Inkoop waarbij duurzaamheid een van de belangrijkste parameters is.

  • Onze toeleveringsketen optimaliseren en duidelijke verwachtingen stellen aan onze leveranciers en zakenpartners – bijwerken van SOP's, CoC's enz.

Onze materialen

BabyBjörn Sustainability goals and ambitions, materials

Als we kijken naar onze klimaatvoetafdruk, staat materiaal voor ongeveer 70% van onze totale klimaatimpact. Dat is een flinke brok, nietwaar? Daarom bereiden we ons voor op de implementatie van een nieuwe materiaalstrategie die erop gericht is onze milieu-impact te verminderen.

 

We werken al hard aan het vinden van nieuwe, innovatieve en duurzamere materialen en productietechnieken. Het is echter lastig om materialen te vinden die voldoen aan onze hoge normen voor veiligheid en kwaliteit. Dit is een inspanning op lange termijn waar veel onderzoek, testen en aanpassingen voor nodig zijn.

 

Neem bijvoorbeeld onze poging een paar jaar geleden om maïs om te zetten in plastic. Helaas moesten we na maanden van hard werken accepteren dat ons plastic op basis van maïs niet helemaal de juiste kwaliteit had, dus konden we het niet in een van onze producten gebruiken. Hoewel onze poging om maïs om te zetten in plastic een onoverkomelijke hindernis bleek, onderstreept het onze inzet om grenzen te verleggen. We krijgen te maken met tegenslagen, maar we blijven werken aan het vinden van nieuwe, duurzamere materialen.

Verpakking

Sustainability - BabyBjörn

Verpakkingen spelen een cruciale rol bij de bescherming van onze producten tijdens hun reis naar jullie. Onze verpakkingen zijn stevig genoeg om de stoten en schokken tijdens het transport te weerstaan. Ze zijn ook slim ontworpen om efficiënter te stapelen, waardoor de verzendcapaciteit wordt gemaximaliseerd en het aantal transporten wordt verminderd.

 

Momenteel zijn we bezig met

  • het vervangen van alle plastic mallen door modellen van karton.

  • het vervangen van kunststof ramen door ramen gemaakt van hernieuwbare en recyclebare materialen.

  • het verwijderen van alle kunststof handgrepen.

  • het verbeteren van de duurzaamheid van onze productverpakking, waardoor onze producten zonder extra buitendoos kunnen worden verzonden en het aantal materialen dat we gebruiken voor verzendingen wordt verminderd.

  • het overstappen van gekleurde naar bruine dozen.

  • de geleidelijke verplaatsing van de productie van verpakkingen dichter bij onze distributiecentra, zodat minder wereldwijde verzending nodig is.

Productie en leveranciers

Sustainability - BabyBjörn

Bijna de helft van onze productie vindt plaats in Zweden – hier worden de meeste van onze kunststoffen, stalen en houten onderdelen geproduceerd. In de tussentijd worden onze stoffen en ons naaiwerk afgehandeld door onze vertrouwde partners in tal van landen over de hele wereld.

 

Hoewel we zelf geen fabrieken bezitten, betekent dit niet dat we onze verantwoordelijkheid afschuiven. Integendeel, we nemen de volledige verantwoordelijkheid voor de klimaatimpact van onze productie. Daarom kiezen we zorgvuldig leveranciers in de buurt van onze distributiecentra om de emissies van transport tot een minimum te beperken en werken we hand in hand met hen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

We hebben langdurige relaties met onze leveranciers. Met velen van hen werken we al tientallen jaren samen. Samen onderzoeken we voortdurend nieuwe manieren om te verbeteren – of het nu gaat om vermindering van het energie- en waterverbruik, het optimaliseren van het materiaalgebruik of het beperken van afval. Samen met onze leveranciers brainstormen we over en implementeren we innovatieve productiemethoden om het energie- en waterverbruik te verlagen, het materiaalgebruik te beperken en afval te verminderen.

Daarnaast hebben we gedetailleerde klimaatimpactgegevens verzameld van meer dan 90% van onze leveranciers en volgen deze jaar na jaar op. Deze uitgebreide gegevens omvatten alles van hun energieverbruik (inclusief of deze energie hernieuwbaar is) tot de hoeveelheid gebruikte materialen, onderdelen en water, en zelfs hoeveel afval er tijdens de productie wordt gegenereerd.

 

Dit zijn enkele van de verbeteringen die in fabrieken van onze leveranciers zijn doorgevoerd:

 

  • overstappen op fossielvrije en/of hernieuwbare energie.

  • introductie van nieuwe koelsystemen om het energie- en waterverbruik te verminderen.

  • vervanging van oudere, energie-intensieve machines door nieuwere, efficiëntere apparatuur.

  • overschakelen van bestaande verlichting naar energiezuinige ledlampen.

  • installatie van zonnepanelen.

  • minder transport.

  • nieuwe manieren vinden om afval te verminderen. 

 

Het welzijn van iedereen die betrokken is bij de realisatie van onze producten is voor ons van essentieel belang. We streven ernaar om een veilige, diverse, eerlijke en inclusieve werkplek te bieden, zowel in onze eigen activiteiten als bij onze leveranciers. Lees hier alles over ons werk.

 

Wij zijn trots op ons uitgebreide auditprogramma voor leveranciers, dat ons helpt om ervoor te zorgen dat de werkomstandigheden en praktijken aan onze hoge normen voldoen. Tegen 2025 willen we 80% van onze inkoopwaarde van zowel Tier 1- als Tier 2-leveranciers opnemen in deze audits. We richten ons altijd op sociale aspecten en we geven tegenwoordig ook onze milieubeoordelingen meer gewicht, op basis van de regelmatige klimaatimpactgegevens die we verzamelen.

Vervoer en vracht

Air shipments BabyBjörn

We verfijnen voortdurend de routes voor materialen, componenten en producten om het transport te verminderen. We streven ernaar om de totale afgelegde afstand per product te optimaliseren.

 

De afgelopen twee jaar hebben we grote vooruitgang geboekt bij het terugdringen van luchtvracht, van 140 zendingen tot 43, een daling van 69%. Desondanks beseffen we dat het simpelweg tellen van luchtvracht een tamelijk grove maatstaf is, want dit staat niet voor het volledige plaatje. Daarom introduceren we vanaf volgend jaar een specifiekere KPI: naast het traceren van het aantal luchtvrachten zullen we ook de CO2e-uitstoot van al ons luchtvracht meten.

 

We zetten ons in om onze emissies verder te verminderen en de voetafdruk van ons transport te minimaliseren. Daarom zijn we van plan om in 2025 op een bepaalde route bij wijze van test over te stappen van transport per vrachtwagen naar de trein.

Baby's stappen naar een betere toekomst

BabyBjörn Sustainability goals and ambitions

Als we kijken naar onze totale klimaatimpact, vertegenwoordigen onze eigen activiteiten, zoals faciliteiten, zakenreizen en IT, hiervan slechts 3 tot 4%. Toch geloven we er sterk in dat elke actie telt. Hier zijn enkele stappen die we ondernemen bij onze eigen activiteiten om bij te dragen aan een betere toekomst.

 

Een zonnig verhaal

We hebben zonnepanelen geïnstalleerd buiten ons logistieke centrum in het Zweedse Lanna. Het systeem is nu in bedrijf en levert elk uur met zonneschijn schone energie. Daardoor hebben we de hoeveelheid elektriciteit die we moeten inkopen voor onze activiteiten aanzienlijk verminderd.

 

Verandering aansturen

Een van onze belangrijkste prioriteiten bij het kiezen van een nieuwe locatie voor ons hoofdkantoor was om ervoor te zorgen dat we gemakkelijk bereikbaar waren via het openbaar vervoer. Om fietsen aan te moedigen, bieden we handige parkeeroplossingen voor fietsen. Wanneer autorijden noodzakelijk is, zetten we ons in om onze impact op het klimaat te minimaliseren. In het kader van dit initiatief stappen we geleidelijk over van conventionele bedrijfswagens naar elektrische voertuigen.

 

Onze kantoorpraktijken

Onze kantoren zijn ontworpen met duurzaamheid in het achterhoofd. Energiezuinige ledlampen met bewegingsdetectie zorgen ervoor dat de verlichting alleen brandt in bezette ruimtes. We hebben het sorteren van afval vereenvoudigd met gelabelde bakken en de printers in onze kantoren zijn geprogrammeerd om op aanvraag te werken, waardoor papier- en inktafval effectief wordt verminderd.

 

Hoewel de inspanningen op onze kantoren alleen de wereld niet gaan redden, dienen ze als herinnering voor ons allemaal om verantwoordere keuzes te maken.

Duurzaamheid gaat verder dan alleen het milieu

BabyBjörn office

Voor ons draait duurzaamheid om meer dan alleen het verlagen van de milieu-impact – het gaat ook om mensen.

Het betekent veilige en eerlijke werkomstandigheden garanderen voor alle betrokkenen bij onze productie en altijd het welzijn van kinderen voorop stellen. Van verantwoorde materiaalkeuzes tot hoge veiligheidsnormen, is de inzet voor een betere toekomst voor zowel mensen als de planeet de drijfveer bij elke beslissing die we nemen.